تاثیر میکروبیوم های روده بر تصمیم گیری اجتماعی

راستابلاگ: تصمیم گیری اجتماعی ما تحت تأثیر عوامل روانی، سیاسی و غیره است. با این وجود، پژوهشگران کشف کرده اند که نیروی دیگری نیز می تواند پشت این تصمیم گیری اجتماعی باشد و آن ترکیب میکروبیوم روده ما است.

به گزارش راستابلاگ به نقل از ایسنا، محققان موسسه مغز پاریس و دانشگاه‌ ُن دریافتند که تغییرات در میکروبیوتای روده می تواند بر حساسیت ما نسبت به عدالت و نحوه رفتارمان با دیگران تاثیر بگذارد.
میکروارگانیسم ها بر رفتار، شناخت و عملکرد مغز تأثیر می گذارند
به نقل از آی ای، این تحقیق که در مجله PNAS Nexus پخش شده، شواهد فزاینده ای برای نقش میکروبیوم روده در تنظیم رفتار عاطفی اجتماعی در حیوانات پیدا کرده است. با این وجود، این که چگونه ترکیب میکروبیوم روده ممکنست بر تصمیم گیری اجتماعی در سلامت تاثیر بگذارد ناشناخته باقی مانده است.
پژوهشگران تاثیرات یک مداخله غذایی ۷ هفته ای در مقابل دارونما را بر رفتار تنبیه اجتماعی نوع دوستانه در یک بازی آزمایش کردند. بر طبق این مطالعه، نتایج نشان داد که مداخله غذایی، تمایل شرکت کنندگان را برای چشم پوشی از پرداخت پول در صورت مشاهده رفتار ناعادلانه افزایش داد. میکروبیوتای روده ساکن در دستگاه گوارش نقش عمده ای در دستگاه گوارش ما ایفا می کند، اما حالا تاثیر آنها فراتر از عملکرد گوارشی مشاهده شده است.
اکوسیستم روده با سیستم عصبی مرکزی ارتباط برقرار می کند
پژوهشگران از تاثیر میکروارگانیسم ها بر رفتار، شناخت و عملکرد مغز میزبان خود سخن گفتند.
هایک پلاسمن(Hilke Plassmann) از دانشگاه سوربن و سرپرست تیم کنترل-درک-توجه در موسسه مغز پاریس اظهار داشت: داده های موجود نشان میدهد که اکوسیستم روده بوسیله مسیرهای مختلف با سیستم عصبی مرکزی ارتباط برقرار می کند.
همین طور ممکنست از سیگنال های بیوشیمیایی استفاده نماید که موجب آزاد شدن انتقال دهنده های عصبی مانند دوپامین و سروتونین می شوند که برای عملکرد صحیح مغز ضروری هستند.
محققان ۱۰۱ شرکت کننده را به کار گرفتند
برای بهره برداری کامل از این اثر، پژوهشگران ۱۰۱ شرکت کننده را به کار گرفتند. به مدت هفت هفته، ۵۱ شرکت کننده مکمل های غذایی حاوی پروبیوتیک ها یا باکتری های مفید و پری بیوتیک ها مواد مغذی که کلونیزاسیون باکتری ها در روده را می افزایند مصرف کردند، در صورتیکه ۵۰ نفر دیگر دارونما دریافت نمودند.
برمبنای اخبار علوم اعصاب، همه آنها در یک بازی در دو جلسه در ابتدا و انتهای دوره مصرف مکمل شرکت کردند. پژوهشگران دریافتند که گروهی که مکمل ها را دریافت نمودند، بعد از اتمام هفت هفته، پیشنهادات ناعادلانه را رد کردند.
اما پلاسمن احساس می کند که هنوز خیلی زود است که بگوییم باکتری های روده می توانند ما را کمتر منطقی و پذیرای ملاحظات اجتماعی کنند.
با این وجود، این نتایج جدید نشان میدهد که ما باید به کدام مسیرهای بیولوژیکی نگاه نماییم. چشم انداز تعدیل میکروبیوتای روده بوسیله رژیم غذایی برای تأثیر مثبت بر تصمیم گیری بسیار جذاب است.

1403/03/01