چالش جدید پیش روی مریخ نورد ناسا چیست؟

چالش جدید پیش روی مریخ نورد ناسا چیست؟

راستابلاگ: مریخ نورد استقامت (Perseverance) ناسا صعود چالش برانگیز خودرا به لبه دهانه جیزرو (Jezero) برای جمع آوری نمونه های سنگی آغاز نموده که ممکنست به درک عوامل مهمی در مورد آب و هوای باستانی مریخ و حیات بالقوه بینجامد. این مریخ نورد که در سال 2021 فرود آمد، تقریباً 29 کیلومتر را کاوش کرده و تا حالا 22 نمونه جمع آوری کرده است.


به گزارش راستابلاگ به نقل از ایسنا، مریخ نورد استقامت ناسا روز سه شنبه بعد از سرگردانی در کف یک دهانه برای بالاتر از سه سال، صعود خودرا به ارتفاع ۱۰۰۰ فوت (۳۰۵ متر) به بالای لبه دهانه جیزرو برای جمع آوری نمونه های سنگی شروع کرد.
به نقل از ایندیاتایمز، نمونه های جمع آوری شده توسط این مریخ نورد ممکنست درک ارزشمندی از آب و هوای میلیاردها سال پیش این سیاره در اختیار دانشمندان قرار دهد و بطور بالقوه به کشف شواهدی از حیات باستانی مریخ بینجامد.
بگفته استیون لی (Steven Lee) از لابراتوار پیشرانش جت ناسا در کالیفرنیا، سنگ بستر در لبه دهانه می تواند سرنخ هایی در مورد ایجاد سیارات سنگی مانند مریخ و زمین عرضه نماید. با این وجود، سفر پیش رو چالش برانگیز خواهد بود، برای اینکه استقامت در طول چندین ماه در زمینهای صخره ای و شیب های تا ۲۳ درجه حرکت می کند. لی می گوید: استقامت مطمئنا یک سرباز واقعی بوده است.
سنگ موجود در بالای دهانه احتمالاً از منافذ هیدروترمال باستانی سرچشمه گرفته است که مکان هایی هستند که آب گرم و مواد معدنی محلول بعد از گردش در زیر سطح سیاره بیرون آمده اند. بر روی زمین، محلهای مشابه، مانند مکان هایی که در پارک ملی یلوستون یافت می شوند، به عنوان مهد حیات در نظر گرفته می شوند.
این مریخ نورد ۶ چرخ از زمان فرود بر روی سیاره سرخ در سال ۲۰۲۱ تا حالا ۲۲ نمونه هسته سنگی را از کف دهانه که زمانی پر از آب بود، جمع آوری کرده است. ناسا هم اکنون درحال بررسی روش هایی برای انتقال این نمونه های سنگی به زمین برای تحلیل و بررسی بیشتر است.


1403/06/10
10:47:49
5.0 / 5
119
تگهای خبر: سفر
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۸ بعلاوه ۳
لینک دوستان راستابلاگ