بخشنامه دادستان کل کشور درباره ی کودکان بازمانده از تحصیل
راستابلاگ: دادستان کل کشور در امتداد پایش و نظارت بر پروسه آموزش خردسالان و نوجوانان بازمانده از تحصیل خطاب به دادستان های سراسر کشور بخشنامه ای صادر کرد.
به گزارش راستابلاگ به نقل از مهر، حجت الاسلام والمسلمین محمد موحدی آزاد دادستان کل کشور با صدور بخشنامه ای خطاب به دادستان های عمومی و انقلاب مراکز استانها بر پایش و نظارت بر پروسه آموزش خردسالان و نوجوانان بازمانده از تحصیل تاکید نمود. در این بخشنامه آمده است: با توجه به این که علم آموزی و فراگیری دانش از محوری ترین برنامه های تربیت فردی و اجتماعی بوده و قسمی از تکالیف دینی بشمار می آید؛ و ((حق بر آموزش)) از بنیادی ترین حقوق شهروندی است که زمینه ی رشد و شکوفایی استعدادهای اطفال و نوجوانان را فراهم می آورد. سیاست راهبردی کشور در این خصوص مطابق بند ۱۸ ماده ۸ قانون تشکیل شوراهای آموزش و پرورش، اهتمام به پوشش حداکثری تمامی افراد لازم التعلیم است، مقنن، بازماندن کودک از تحصیل، فرار از مدرسه و ترک تحصیل را در بندهای «ح» و «ز» ماده ۳ قانون پشتیبانی از اطفال و نوجوانان به عنوان وضعیت های مخاطره آمیز شناسایی نموده و در شق ۳ بند «چ» ماده ۶ همان قانون، وزارت آموزش وپرورش به توسعه پوشش تحصیلی کامل خردسالان موضوع این قانون تا آخر دوره متوسط مکلف شده است. در مواد ۷ و ۸ همان مقرره اجتناب از فراهم کردن موجبات تحصیل کودک یا جلوگیری از تحصیل آنان تا آخر دوره متوسطه، تهدید، تشویق یا تشویق به فرار از مدرسه یا ترک تحصیل جرم انگاری شده است. به رغم کوشش های انجام شده، هم اینک سالانه تعداد قابل توجهی از خردسالان از تحصیل باز می مانند، لیکن امید به فروکاهی این آمار فقط در سایه همکاری و هم افزایی تمامی بخش های مسئول دست یافتنی است. بنا بمراتب و با در نظر داشتن نقش مؤثر نهاد دادستانی در پایش و مطالبه گری اجرای تکالیف دستگاه های موضوع ماده ۶ قانون مارال ذکر و با تأکید بر لزوم اهتمام به قرار گرفتن تمامی خردسالان در پروسه آموزش، تربیت و پرورش و بمنظور صیانت از نسل آینده ساز کشور و نیز پیش گیری از در معرض آسیب، بزه دیدگی و بزه کاری واقع شدن آنان، پیرو مذاکرات نشست های تخصصی در همایش مردادماه مشهد مقدس، شایسته است: ۱. گزارش تحلیلی راجع به اطفال و نوجوانان بازمانده از تحصیل (داده های مستخرج از سامانه ی شهید محمودوند) به ضمیمه تدابیر و راهکارهای پیشنهادی در عرصه استان از آموزش وپرورش محل گرفتن شود، سپس در نشستی با دعوت از مدیران و مسئولان مرتبط استانی ضمن علت کاوی دقیق موضوع و با بهره گیری از تمامی ظرفیتهای موجود استان، حداکثر تا پایان مهرماه زمینه ی اجرائی شدن تدابیر کارشناسی اتخاذ شده بمنظور کامل شدن پوشش آموزشی فراگیر در تمامی نقاط استان برقرار شود. در این راستا: ۱-۱ ترتیبی اتخاذ شود تا ضمن اطلاع رسانی دفاتر پشتیبانی از اطفال و نوجوانان، انجمن های اولیا و مربیان، سمن های فعال درباب آموزش خردسالان و واحدهای آموزش و پرورش، گزارش های مردمی و شکایت های مربوط به خودداری بعضی مدارس از ثبت نام و پذیرش خردسالان و نیز سایر موارد ناظر به جلوگیری از تحصیل، تهدید و تشویق یا تشویق به فرار از مدرسه یا ترک تحصیل را دریافت نموده و ضمن بررسی فوری مراتب را به مبادی ذیربط و دادستان اعلام کنند. ۱-۲ در مواردی که والدین، اولیا، سرپرستان قانونی یا متولی امر نگهداری و مراقبت، از ثبت نام کودک اجتناب می کنند، یا در موارد اختلاف والدین با هم یا اختلاف، ولی با حاضن (حضانت گیرنده)، که سبب ورود لطمه به سلامت، امنیت یا تأخیر و وقفه در آموزش طفل و نوجوان می شود و وی را در معرض خطر قرار می دهد (مانند اختلاف در گرفتن کارنامه و پرونده تحصیلی، ثبت نام در مدارس و آموزشگاه های آزاد، انتقال و جا به جایی مدارس، شرکت در کلاس های فوق برنامه و…). دادستان های برای ارزیابی کارشناسی و تعیین تکلیف فوری راجع به موضوعات آموزشی- تحصیلی دانش آموزان در سطح استان یکی از دادیاران که دارای تجربه کافی در تمشیت امور سرپرستی است (ترجیحاً از بانوان) را تعیین کرده و مراتب به معاونت پیگیری حقوق عامه دادستانی کل کشور، مدیرکل آموزش پرورش استان و دادستان های تابعه معرفی نمایند. گفتنی است ترتیب مذکور نافی اقدام مطابق ماده ۳۶ قانون حمایت اطفال و نوجوانان و ماده ۱۱۷۳ قانون مدنی نخواهد بود. دادیار موصوف در عرصه بخش ها و شهرستان های تابعه با هماهنگی مقام قضائی ذیصلاح اقدام می کند. دادیار تعیین شده موضوع پایش و پیگیری اجرای تکالیف طرح نماد را نیز عهده دار خواهد بود. ۱-۳ باتوجه به قانون پشتیبانی از اطفال و نوجوانان و ماده ۲ بخشنامه اجرائی آموزش اتباع مجاز خارجی بر اساس پوشش تحصیلی کامل همه اطفال و نوجوانان مقیم کشور صرف نظر از ملیت آنان، تمامی افراد زیر ۱۸ سال باید در مدارس ثبت نام شوند و عذری برای امتناع از پذیرش آنان وجود ندارد. در روستاها و مناطقی که امکان ارائه خدمات آموزشی وجود ندارد، آموزش وپرورش مکلف است وسیله ایاب وذهاب را تا نزدیک ترین محل آموزشی مربوطه بصورت رایگان برای دانش آموزان فراهم آورد. ۲. باتوجه به اهمیت موضوع مشاوره در پیش گیری از لطمه ها و هدایت مناسب تحصیلی، مطابق نظام جامع راهنمایی و مشاوره در آموزش وپرورش مصوب شورای عالی آموزش وپرورش (هفتم آذرماه ۱۴۰۰) با همکاری آموزش وپرورش نسبت به شناسایی مناطق فاقد مراکز مشاوره و برنامه ریزی در استان اقدام نموده و ایجاد و راه اندازی مراکز موصوف با تعیین اولویت ها بنا به مقتضیات محیطی، تا حصول نتیجه پیگیری شود.
۳. در مورد تمامی اطفال و نوجوانان مقیم مراکز نگهداری (بهزیستی، کانون اصلاح و تربیت و…) با همکاری بخش های مرتبط نسبت به پوشش تحصیلی فراگیر برای تمامی جامعه هدف اقدام گردد. ۴. وزارت راه و شهرسازی و بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در طرح های توسعه مناطق مسکونی شهری و روستایی مکلف به پیش بینی فضاهای آموزشی لازم می باشند، با برگزاری نشست های کارشناسی و ملاحظه طرح های تفصیلی و هادی، آخرین وضعیت استان را از این حیث ارزیابی کرده و حسب مورد عمل به تکالیف قانونی را به دستگاه های مربوط یاد آوری نمایید. ۵. در غیر مناطق جدیدالاحداث هم گزارش جامع و تحلیلی راجع به کمبود فضای آموزشی مورد نیاز و مدارسی که نیازمند بازسازی یا تجهیز هستند را گرفتن نموده و با برگزاری نشست های کارشناسی با مدیران آموزش و پرورش، نوسازی مدارس، شهرداری، شورای شهر و خیرین و.. اهتمام جدی برای جلب مشارکت تمامی بخش های استان و رفع نیازهای ضروری به کار گرفته شود. ۶. مطابق ماده ۱۸ قانون تشکیل شوراهای آموزش وپرورش (اصلاحی ۲۶ آذرماه ۱۳۹۹) راه اندازی کنندگان واحدهای مسکونی با حداقل دویست واحد، مکلف به تامین فضای آموزشی متناسب می باشند، صدور پروانه ساخت و گواهی پایان کار منوط به گرفتن تاییدیه از اداره کل نوسازی مدارس می باشد و عدم رعایت مراتب حسب تبصره ۴ قانون مذکور مستوجب پیگرد قضائی می باشد. پایش میزان اجرای این بخشنامه در استانها بر عهده معاونت پیگیری حقوق عامه دادستانی کل کشور است و گزارش فصلی اقدامات استانها را ضمن مقایسه عملکردی آنها و معرفی استانهای برتر ارائه خواهند کرد.
منبع: rastablog.ir
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب