تولید کاتالیست های جامد اسیدی و افزودنی های سوخت

تولید کاتالیست های جامد اسیدی و افزودنی های سوخت

راستابلاگ: پژوهشگران دانشگاه صنعتی اصفهان در پژوهشی با حمایت بنیاد ملی علم ایران موفق به تهیه آلکیل لوولینات ها با بهره گیری از واکنش فورفوریل الکل و الکل ها بر روی کاتالیست های جامد اسیدی شدند.


به گزارش راستابلاگ به نقل از ایسنا، شیمی از شاخه های مهم علم است و بنیاد ملی علم ایران نیز تحقیق دراین زمینه را در اولویت حمایتی خود قرار داده است.
«تهیه آلکیل لوولینات ها با بهره گیری از واکنش فورفوریل الکل و الکل ها بر روی کاتالیست های جامد اسیدی» عنوان طرح پژوهشی علیرضا نجفی چرمهینی، عضو هیات علمی دانشکده شیمی دانشگاه‌ نعتی اصفهان است که آنرا با حمایت بنیاد ملی علم ایران به انتها رسانده است.
نجفی چرمیهنی با مدرک دکتری تخصصی شیمی - شیمی آلی از دانشگاه صنعتی اصفهان درباره ی این طرح توضیح داد: باتوجه به رشد جمعیت جهانی و افزایش تقاضای انرژی برای حفظ و ارتقای کیفیت زندگی، منابع تولید انرژی اهمیت حیاتی برای آینده جهان دارند. بطور کلی، سه منبع اصلی تولید انرژی شامل انرژی حاصل از سوخت های فسیلی، انرژی منابع تجدیدپذیر و انرژی هسته ای وجود دارد. سوخت های فسیلی بقایای گیاهان و حیوانات ما قبل تاریخ است که حالا به زنجیره های هیدروکربنی کم شده است. این هیدروکربن ها به صورت جامد یا مایع است.
وی ادامه داد: سوخت های فسیلی دارای سرعت احتراق بسیار بالایی است و انرژی بسیار زیادی آزاد می کند. بااینکه سوخت های فسیلی نیاز بیش از پیش بشر به انرژی را در همه این سال ها برآورده کرده است، ولی باتوجه به مشکلات آنها، زمان آن رسیده است که منابع انرژی جدید جایگزین منابع سنتی شود. استفاده از زیست توده به عنوان یک منبع انرژی جایگزین پاک نه فقط از نظر زیست محیطی، بلکه به دلیلهای اقتصادی، اجتماعی و همین طور سهولت کاربرد، مورد توجه قرار گرفته است.
این محقق و پژوهشگر در تعریف زیست توده اظهار داشت: به تمامی ﻣﻮادی ﻛﻪ منشأ زیستی داﺷﺘﻪ و از ﺗﻜﺜﻴﺮ ﺳﻠﻮلی ﭘﺪﻳﺪ آﻣﺪه ﺑﺎﺷﻨﺪ، زیست توده گفته می شود. برمبنای ﺗﻌﺮﻳﻒ اتحاديه اروپا زیست توده ﻋﺒﺎرت اﺳﺖ از اﺟﺰای قابل تجزیه زیستی که شامل ﻣﺤﺼﻮﻻت، ﺿﺎﻳﻌﺎت و زائدات کشاورزی، جنگلها و صنایع وابسته، ﺑﻘﺎی ﺣﻴﻮاﻧﺎت و دﻳﮕﺮ ﻣﻮاد ﺑﻴﻮﻟﻮژیکی ﺑﺎ منشأ آلی می شود.
به نقل از بنیاد علم ایران، وی اشاره کرد: منابع زیست توده به سه دسته تقسیم می شوند: دسته اول محصولاتی هستند که بطور مستقیم از فتوسنتز گیاهان تولید می شوند مانند محصولات زراعی، دانه های گیاهان و درختان. دسته دوم منابعی هستند که از پردازش فیزیکی، شیمیایی یا بیولوژیکی منابع موجود در دسته اول تولید می شوند مانند تولید خاک اره، خمیردندان و کودهای حیوانی. دسته سوم شامل بقایای باقی مانده بعد از مصرف هستند از قبیل چربی ها، گریس های حیوانی و زباله ها. این منبع انرژی تجدیدپذیر بعد از زغال سنگ، نفت و گاز طبیعی، چهارمین منبع بزرگ انرژی در جهان است که باتوجه به افزایــش مصــرف انرژی جهانی و اتمام منابع فسیلی می تواند جایگزین مناسبی برای تامین انرژی به شمار رود.
نجفی چرمیهنی در آخر اشاره کرد: هدف اصلی این طرح تولید آلکیل لوولینات های بلندزنجیر به عنوان افزودنی های سوختی است. طراحی و ساخت کاتالیست های جامد اسیدی که دارای قدرت اسیدی بالا هستند از دیگر اهداف انجام این طرح است.




منبع:

1403/05/15
16:25:38
5.0 / 5
228
تگهای خبر: تخصصی , دانشگاه‌ , زندگی , صنایع
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۴
لینک دوستان راستابلاگ