افزایش ۲۵ درصدی طول عمر با یک داروی جدید

راستابلاگ: یک داروی ضد پیری، عمر را تا 25 درصد می افزاید و از ضعف و بیماری جلوگیری می کند.

به گزارش راستابلاگ به نقل از ایسنا، برای نخستین بار، دانشمندان نشان داده اند که چگونه یک پروتئین خاص با افزایش سن در اندام های ما افزایش خواهد یافت و بطور فعال روند پیری را زیاد می کند. با مسدود کردن این فعالیت، نه فقط می توان به طولانی تر شدن عمر کمک کرد، بلکه روند زوال فیزیکی که هم اکنون بخشی اجتناب ناپذیر از پیری است، کند می شود.
به نقل از نیواطلس، پژوهشگران دانشکده پزشکی Duke-NUS در سنگاپور قبل از این سه مطالعه مختلف را جهت بررسی بیان پروتئین اینترلوکین ۱۱ و نقش آن در سلامت قلب و کلیه، کبد و ریه انجام داده اند. آخرین تحقیقات منجر به یک درمان تجربی ضد اینترلوکین-۱۱ شده است که هم اکنون در آزمایشات بالینی برای درمان بیماری فیبروز ریه قرار دارد.
با تاکید بر این تحقیقات، پژوهشگران نقش اینترلوکین-۱۱ را در پروسه پیری شناسایی نمودند و دریافتند که افزایش تولید آن منجر به تجمع چربی در کبد و شکم و همین طور کاهش توده عضلانی و قدرت می شود. با مسدود کردن بیان این پروتئین، این علایم بارز پیری می تواند به شدت کم شود.
آنیسا ویجاجا(Anissa Widjaja) نویسنده اول مطالعه و استادیار دانشگاه‌ uke-NUS توضیح می دهد: این پروژه در سال ۲۰۱۷ شروع شد، زمانی که یکی از همکاران ما نمونه هایی از بافت را برای پروژه دیگری برای ما ارسال کرد. از روی کنجکاوی، آزمایش هایی را جهت بررسی سطوح اینترلوکین-۱۱ انجام دادم. از خوانش ها، به وضوح متوجه شدیم که سطوح این پروتئین با افزایش سن افزایش خواهد یافت و آن زمان بود که ما واقعا هیجان زده شدیم.
در یک مدل پیش بالینی بر روی موش ها، پژوهشگران دریافتند که حذف این پروتئین محافظت در مقابل ضعف و بیماری ناشی از افزایش سن را فراهم می آورد. حذف ژن اینترلوکین-۱۱در موش ها بطور متوسط ۲۴.۹ درصد طول عمر حیوانات را افزایش داد. هنگامی که موش ها در سن ۷۵ هفتگی(معادل حدود ۵۵ سال انسانی) تا زمان مرگ یک داروی ضد اینترلوکین-۱۱ دریافت نمودند، میانگین طول عمر نرها ۲۲.۵ درصد و موش های ماده ۲۵ درصد افزوده شد.
موش ها نه فقط عمر طولانی تری داشتند، بلکه در مقابل نشانه های کلیدی پیری محافظت شدند. درمان ضد اینترلوکین-۱۱متابولیسم را افزایش داد، از دست رفتن توده عضلانی و قدرت کم شد و موش ها در مقابل بیماریهای چندگانه و متابولیک قلبی محافظت شدند.
پروفسور توماس کافمن(Thomas Coffman)، رییس دانشگاه Duke-NUS می گوید: با وجود افزایش چشم گیر امید به زندگی در دهه های اخیر، تفاوت قابل توجهی بین سالهای زندگی و سالهای زندگی سالم و عاری از بیماری وجود دارد. این کشف می تواند دگرگون کننده باشد و به افراد مسن این امکان را می دهد تا کهنسالی سالم تری داشته باشند، ضعف و خطر زوال را می کاهد و در عین حال سلامت قلب و عروق را بهبود می بخشد.
سرطان عامل اصلی مرگ و میر در موش های مسن است و کالبد شکافی در این مطالعه نشان داد که مهار بیان اینترلوکین-۱۱ بطور قابل توجهی موجب کاهش این بیماری می شود.
این درمان همین طور به سلامت سلول ها کمک کرد و سرعت کوتاه شدن تلومر را که هر بار تقسیم سلولی اتفاق می افتد، کم کرد و عملکرد کارآمد میتوکندری را حفظ کرد.
استوارت کوک(Stuart Cook)، نویسنده ارشد و پروفسور پزشکی قلب و عروق می گوید: هدف ما این است که روزی درمان ضد اینترلوکین-۱۱ تا حد امکان به صورت گسترده مورد استفاده قرار دهیم، تا مردم در سرتاسر جهان بتوانند زندگی سالم تری برای مدت طولانی تری داشته باشند. با این وجود، این کار آسانی نیست، برای اینکه مسیرهای تایید دارو برای درمان پیری به خوبی تعریف نشده است و جمع آوری بودجه برای انجام آزمایشات بالینی در این حوزه بسیار چالش برانگیز است.
با این وجود، این ممکنست یکی از امیدوارکننده ترین درمان ها باشد، برای اینکه دانشمندان به جستجوی جام مقدس ضد پیری ادامه می دهند.
این مطالعه در مجله Nature منتشر گردید.

1403/04/30