قائم مقام وزیر علوم در علوم انسانی تاكید كرد
مساله محوری و تفکر محور دو رکن مهم تحول در علوم انسانی
قائم مقام وزیر علوم در امور علوم انسانی و رئیس مرکز همکاری به ارکان تحول در علوم انسانی اشاره نمود و اظهار داشت: مساله محوری در پژوهش و تفکرمحوری در آموزش، دو رکن مهم در تحول علوم انسانی است.
به گزارش راستابلاگ به نقل از ایسنا، دکتر محمدجواد هراتی در نشست علمی دانشگاه لامه طباطبایی با مبحث «آموزه های قرآنی و تحول علوم انسانی» ضمن اشاره به اهمیت «مسئله محوری» در پژوهش اضافه کرد: مساله محوری، دغدغه مندی بوجود می آورد و این مورد انسانیت دردمند تولید می کند که به دنبال درد و مشکلات جامعه خود می رود و فردی که درد و مشکل جامعه خویش را پیدا می کند، به دنبال درمان درد و به تعبیری حل مسائل و پاسخ به سولات است و در آن موفق می شود و با این رویکرد علوم متحول می شود و مسیری دیگری را طی خواهد نمود.
قائم مقام وزیر علوم در امور علوم انسانی تاکید کرد: مساله محوری در چند سطح قابل پیگیری می باشد که مهم ترین آن، سطح دانشجویی است و باید دانشجویان را به سمت مساله محوری هدایت کرد و اگر دانشجو را مساله محور شود، استاد هم «مسئله محور» می شود و در مرحله بعد پژوهشکده و پژوهشگاه و دانشگاه مساله محور باید داشته باشیم.
رئیس مرکز هماهنگی و توسعه پژوهش و آموزش علوم قرآنی و علوم انسانی کشور ضمن اشاره به روایت مَنْ أَکْثَرَ اَلْفِکْرَ فِیمَا تَعَلَّمَ أَتْقَنَ عِلْمَهُ وَ تَفَهَّمَ مَا لَمْ یَکُنْ یَفْهَمُ، تفکر محوری را از دیگر ضروریات در تحول علوم انسانی دانست و اضافه کرد: آنچه در این روایت تاکید می شود، تفکر فراوان در آنچه انسان می آموزد است و در صورتی میتوان به تحول رسید که فکر کردن در آنچه آموخته ایم را به دانشجویان آموزش دهیم که این امر باعث می شود تا از نگاه از بیرون به آنچه آموخته ایم، داشته باشیم و از این رهگذر زمینه را برای تحول فراهم نماییم.
وی با تکیه بر تفکرمحوری در آموزه های قرآنی اظهار داشت: مبنای آموزش در نگاه اسلامی که در علوم انسانی باید نمود داشته باشد، تفکرمحوری است و تعابیر قرآن که بارها بر تفکر کردن و تعقل کردن تصریح می کند، شاهدی بر این مدعا است.
هراتی اضافه کرد: لکن در نگاههای آموزشی که اخیراً بر پارادایم فکری خاصی بنا شده، تفکرمحوری را به حاشیه می راند؛ بعنوان نمونه در یک حوزه جدید در بحث علوم شناختی برخی جریان ها درحال شکل گیری است که به دنبال تربیت انسان با استفاده از روش هایی است که در آن بتواند با استفاده از ابزارهای الکترونیکی کنترل و هدایت انسان را بر عهده داشته باشد.
به گزارش روابط عمومی وزارت علوم، وی تصریح کرد: در این رویکرد که نگاه به انسان را صرفا مادی می داند، تفکر از انسان گرفته می شود و انسان متعالی تبدیل به انسان ابزار ساز می شود و متأسفانه رسوخ خزنده این رویکرد به حوزه علوم انسانی و حتی در حوزه سیاست گذاری علم، به اسم تحول در علوم انسانی زمینه سازی برای انحطاط در این عرصه را فراهم می آورد.
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب