دومین پرواز آزمایشی موشک ولکان قنطورس انجام شد

دومین پرواز آزمایشی موشک ولکان قنطورس انجام شد

راستابلاگ: موشک «ولکان قنطورس» در دومین پرواز آزمایشی خود توانست به اهداف برنامه ریزی شده برسد و برای دریافت مجوز پرتاب در ماموریت های امنیت ملی آماده شود.


به گزارش راستابلاگ به نقل از ایسنا، موشک جدید و قوی «ولکان قنطورس»(Vulcan Centaur) شرکت «ائتلاف پرتاب و راه اندازی»(ULA) دومین پرواز خودرا انجام داد.
به نقل از اسپیس، ولکان قنطورس که جانشین موشک «اطلس ۵»(Atlas V) شرکت ائتلاف پرتاب و راه اندازی است، روز گذشته چهارم اکتبر در ساعت ۷: ۲۵ بامداد به وقت منطقه زمانی شرقی بعد از یک مجموعه تاخیر از پایگاه نیروی فضایی کیپ کاناورال فلوریدا به فضا پرتاب شد و یک پرواز آزمایشی مهم را به نام Cert-2 شروع کرد.
شرکت ائتلاف پرتاب و راه اندازی اعلام نمود که این پرواز موفقیت آمیز بوده است و بنظر می رسد موشک جدید را در راه حفظ مجوز جهت استفاده در ماموریت های امنیت ملی نگه می دارد. این هدف در هفته های آتی بررسی خواهد شد تا شرکت ائتلاف پرتاب و راه اندازی و نیروی فضایی آمریکا فرصتی را جهت بررسی داده های پرواز داشته باشند.
ماموریت Cert-2 قرار بود نخستین پرواز هواپیمای فضایی رباتیک «دریم چیسر»(Dream Chaser) باشد که توسط شرکت «سیرا اسپیس»(Sierra Space) تولید شده است اما هواپیما بموقع برای پرواز آماده نشد. بدین سبب شرکت ائتلاف پرتاب و راه اندازی، مسیر خودرا تغییر داد و یک شبیه ساز جرم و مجموعه ای از تجهیزات نظارت بر موشک خود شرکت را بجای محموله مشتری روی ولکان قنطورس قرار داد.
«توری برونو»(Tory Bruno) مدیرعامل شرکت ائتلاف پرتاب و راه اندازی در یک جلسه توجیهی قبل از پرتاب در روز چهارشنبه دوم اکتبر به خبرنگاران اظهار داشت: این تغییر بدین معنا بود که ائتلاف پرتاب و راه اندازی باید همه صورت حساب ده ها میلیون دلاری Cert-2 را بپردازد. ماموریت Cert-2 به مفهوم واقعی کلمه یک هدف اصلی دارد و آن هدف این است که برای دومین بار به پرواز درآید و موفقیت دیگری را کسب کند.
این هدف ظاهرا محقق شد برای اینکه به نظر می رسید که ولکان قنطورس در طول پرواز عملکرد خوبی داشت. موشک همه اهداف اصلی را براساس برنامه انجام داد. برای مثال، دو «تقویت کننده موشک سوخت جامد»(SRB) خودرا حدود دو دقیقه بعد از بلند شدن پرتاب کرد و حدود سه دقیقه بعد از آن به جداسازی مرحله پرداخت.
همانطور که در فیلم پرتاب دیده می شود، حدود ۳۹ ثانیه بعد از پرتاب، موادی از موشک به بیرون پرتاب شد. برونو در پلت فرم ایکس توضیح داد که علت پرتاب شدن مواد، خرابی نازل در یکی از تقویت کننده های موشک سوخت جامد بود. وی ادامه داد: با این وجود، ولکان قنطورس توانست اهداف پرواز برنامه ریزی شده خودرا محقق کند.
مرحله بالایی ولکان قنطورس براساس برنامه ریزی، دو سوختگیری طولانی موتور را انجام داد که دومی حدود ۳۵ دقیقه بعد از بلند شدن به انتها رسید. این نقطه عطف، ماموریت اصلی Cert-2 را به انتها رساند؛ بااینکه شرکت ائتلاف پرتاب و راه اندازی قصد داشت تا بعد از آن نیز کار بیشتری را انجام دهد.
برونو در جلسه توجیهی روز چهارشنبه اظهار داشت: ما می خواهیم چند مانور را با مرحله بالا انجام دهیم تا بهتر بدانیم که در آن نوع مانورها چگونه رفتار می کند و زمان بیشتری را برای آزمایشات داخلی داشته باشیم.
این مانورها و آزمایش ها می توانند به توسعه نسخه ای از موشک ولکان قنطورس در آینده کمک کنند که می تواند در مرز نهایی بالاتر از یک ساعت یا بیشتر کار کند.
برونو روز چهارشنبه در پلت فرم ایکس نوشت: اگر همه چیز براساس برنامه جلو برود، ولکان قنطورس بعد از انجام دادن مانورها و آزمایش های بیشتر، به مدار دور خورشید خواهد رفت. سپس، این مرحله غیر فعال می گردد و سوخت و انرژی باتری آن تمام می شود تا آن زمان که به یک قطعه فلزی بی اثر تبدیل گردد.
برونو اظهار داشت که شرکت ائتلاف پرتاب و راه اندازی، داده های پرواز Cert-2 را تحلیل خواهدنمود. سپس، آن اطلاعات را به مقامات نیروی فضایی آمریکا خواهد داد تا بررسی های خودرا انجام دهند. صدور مجوز احتمالاً بلا فاصله بعد از آن صورت خواهد گرفت.


منبع:

1403/07/14
21:29:37
5.0 / 5
114
تگهای خبر: شركت , هواپیما
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۸ بعلاوه ۳