بسته اخبار علم و فناوری

از چت جی پی تی ایرانی تا موبایل تاشوی شگفت انگیزی که از آینده آمده است

از چت جی پی تی ایرانی تا موبایل تاشوی شگفت انگیزی که از آینده آمده است

راستابلاگ: راستابلاگ: جهان علم و فناوری در روزی که گذشت، اخبار گوناگونی برای ما داشت که در این بسته خبری به آنها اشاره خواهیم داشت.


به گزارش راستابلاگ به نقل از ایسنا، امروز چهارشنبه هفتم شهریور ۱۴۰۳ دنیای علم و فناوری در ایران و جهان حامل اخبار مختلفی در عرصه های هوش مصنوعی، فناوری، فضایی، دانش بنیان، سلامت و فناوری نانو بود که در این بسته خبری بطور خلاصه آنها را از نظر می گذرانیم.
شایان ذکر است که شما مخاطبان ارجمند می توانید با کلیک بر روی هر یک از تیترها که به رنگ آبی درآمده اند، به محتوای خبر مورد نظر خود دسترسی یابید.

ChatGPT ایرانی در خدمت پاسخگویی به مشتریان سازمان ها با بیشترین تطبیق پذیری با زبان فارسی

مهندسان برنامه نویسی یکی از شرکت های استارت آپی مستقر در پارک علم و فناوری خراسان مدل زبانی چت جی پی تی را برای کاربردهای سازمان عرضه نموده اند و بگفته آنها این محصول یکی از محصولاتی است که بیشترین تطبیق پذیری با زبان فارسی و دستور زبان فارسی را دارد.

«جمینای» از امروز از تماسهای ویدیویی «گوگل میت» یادداشت برداری می کند

هوش مصنوعی جمینای گوگل حالا می تواند از تماسهای ویدیویی که در برنامه گوگل میت(Meet) به انجام می رسد، یادداشت برداری کند.

این موبایل تاشوی اعجاب انگیز از آینده آمده است!

تکنو فانتوم آلتیمت ۲(Tecno Phantom Ultimate 2) یک تلفن همراه هوشمند تاشو سه بخشی است که بااینکه هم اکنون تنها یک طرح مفهومی است، اما بنظر می رسد از آینده تلفن های هوشمند تاشو آمده باشد.

ساخت خانه های ۱۰۰۰ دلاری با الهام از لانه زنبور

کرین WASP که به عنوان «چاپگر سه بعدی بی نهایت» نیز شناخته می شود، از خاک رس، گِل یا سیمان محلی برای چاپ سه بعدی خانه های مقرون به صرفه استفاده می نماید. این چاپگر حتی می تواند از ضایعات کشاورزی استفاده نماید. این سیستم حالا برای ساخت خانه در کلمبیا استفاده می شود.

ژاپنی ها به باتری منگنز بدون خرابی دست یافتند

ژاپنی ها موفق به ساخت یک باتری لیتیوم-یونی مخصوص خودرو های برقی شده اند که با تعبیه آند منگنز توانسته اند ظرفیت آنرا به 820 وات ساعت بر کیلوگرم برسانند. ضمن این که این باتری ضد فرسایش و زوال است.

برنامه های معاونت علمی برای اثرگذاری بیشتر صندوق های مالی دولتی

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رییس جمهور با اعلان اینکه از صندوق های دولتی انتظار شفافیت می رود، از برنامه های این معاونت برای افزایش اثرگذاری این صندوق ها آگاهی داد.

واضح ترین تصویر از یک سیاه چاله منتشر شد

دانشمندان به بالاترین وضوح تصویر یک سیاه چاله که از زمین رصد شده رسیدند.
تشخیص سریع سرطان مغز با یک تراشه زیستی
یک تراشه زیستی جدید قادر می باشد سرطان مغز را با دقت و حساسیت بالا تشخیص دهد.
«ام اس» ممکنست از مبتلاشدن به آلزایمر جلوگیری کند!
یک مطالعه جدید در یک کشف غیرمنتظره نشان داده است که افرادی که دچار ام اس(MS) تشخیص داده شده اند ممکنست محافظت بیشتری در مقابل مبتلاشدن به بیماری آلزایمر داشته باشند. این یافته اعجاب انگیز فرضیات قبلی در مورد ام اس را به چالش می کشد و راه های جدیدی را برای درک هر دو بیماری فراهم می آورد.
تلسکوپ فضایی جیمز وب ۶ سیاره سرگردان کشف کرد
تلسکوپ فضایی جیمز وب(JWST) شش سیاره سرگردان را شناسایی کرده است که به تنهایی در ابر مولکولی پرسئوس سرگردان هستند.
اولین پیاده روی فضایی خصوصی برای چندمین بار به تعویق افتاد
مشکلات آب وهوایی، پرتاب ماموریت «پولاریس داون» را باز هم به تعویق انداخت.
کاهش خرابی دستگاه های صنعتی در پی قطعی برق با سیستم های ATS ایرانی
یکی از شرکت های دانش بنیان بمنظور کاهش خرابی های دستگاه های صنعتی ناشی از قطعی برق، سیستم هایی را طراحی کردند که بطور اتوماتیک، برق پایداری را برای آنها تامین می کند.
صرفه جویی ارزی ۴۰ درصدی با طراحی و ساخت اتوبوس برقی شهری در کشور
به همت یک شرکت دانش بنیان و در قالب طرح کلان طراحی، ساخت و توسعه قوای محرکه الکتریکی اتوبوس برقی شهری، حدود ۴۰ درصد از خروج ارز از کشور جلوگیری می شود و از واردات محصوﻻت مشابه بصورت CBU جلوگیری به عمل خواهد آمد.
ارزآوری ۴ میلیون دلاری دانش بنیان ها با صادرات نانوکاتالیست
یک شرکت دانش بنیان بزرگ صنعتی توانسته است با صادرات ۴ محصول نانوکاتالیست خود به کشور روسیه، بالاتر از ۴ میلیون دلار ارزآوری برای کشور داشته باشد.
رشد ۲۰ میلیارد دلاری بازار نقاط کوانتومی تا ۲۰۳۱
برمبنای گزارشی که بتازگی انتشار یافته است، بازار نقاط کوانتومی در جهان با رشد مرکب سالانه ۱۸٫۶ درصد، به رقم ۱۹٫۹۸ میلیارد دلار در سال ۲۰۳۱ خواهد رسید و این در حالیست که در سال ۲۰۲۴ این بازار تقریباً ۶ میلیارد دلار بوده است.
یک انتصاب در معاونت علمی ریاست جمهوری
معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رییس جمهور طی حکمی مشاور و سرپرست حوزه ریاست این معاونت را معرفی نمود.




منبع:

1403/06/09
12:56:46
5.0 / 5
240
تگهای خبر: دستگاه , سازمان , سیستم , شركت
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۳
لینک دوستان راستابلاگ