سفارش مهم به متقاضیان وام مسکن نخبگان

سفارش مهم به متقاضیان وام مسکن نخبگان

به گزارش راستابلاگ، معاون توسعه و مدیریت منابع بنیاد ملی نخبگان،  گفت: لازم است برای پیش گیری از مشکلات احتمالی، نخبگان متقاضی دریافت وام مسکن قبل از مبادرت به عقد مبایعه نامه و خرید ملک از شرایط بانکهای عامل وام دهنده اطلاع کافی داشته باشند.


به گزارش راستابلاگ به نقل از ایسنا، فرشاد سلیمانی در نشست با نمایندگان بانکهای عامل که با موضوع بررسی راهکارهای رفع موانع و مشکلات در اعطای تسهیلات ساخت، خرید و ودیعه مسکن نخبگان و استعدادهای برتر برگزار گردید، اظهار داشت: به استناد مصوبه هیئت وزیران، نخبگان و استعدادهای برتر مورد حمایت بنیاد ملی نخبگان از تسهیلات ساخت/ خرید/ ودیعه مسکن بهره مند می­ شوند. برمبنای مصوبه یاد شده هرسال شورای پول و اعتبار تعداد سهمیه و مبلغ تسهیلات مسکن نخبگان و استعدادهای برتر را تعیین و به بانکهای عامل ابلاغ می کند.

وی افزود: تسهیلات مذکور برای سال جاری عدد ۲۰۰۰ فقره و مبلغ ۲ میلیارد تومان با نرخ سود ۲۳ درصد و دوره بازپرداخت حداکثر ۲۰ سال است که با معرفی بنیاد، توسط بانکهای عامل (بانک ملت، سپه، تجارت، مسکن، صادرات، ملی و رفاه کارگران) به مشمولان پرداخت می شود.

سلیمانی با اشاره به لزوم حمایت های مادی و معنوی از نخبگان توسط دستگاه های مسؤول، اظهار داشت: باتوجه به اینکه موضوع تامین مسکن یکی از با اهمیت ترین دغدغه های این قشر فرهیخته است، به همین دلیل تسهیل شرایط اعطای وام از با اهمیت ترین مسائل پیش روی بنیاد است.

نخبگان با اهمیت ترین سرمایه ها و ثروت کشور به حساب می آیند


وی افزود: تعدادی از وام هایی که در کشور پرداخت می شوند، جنبه سیاستی دارند و نمی توان به آنها به عنوان تسهیلات اعتباری نگاه کرد. چونکه نخبگان به عنوان یکی از با اهمیت ترین سرمایه ها و ثروت کشور به حساب می آیند و کوشش برای نگهداشت آنان در کشور جزء سیاست های اصلی بنیاد است.

سلیمانی، جلوگیری از خروج نخبگان و ایجاد رضایت نسبی در ایشان را یکی از اهدف اعطای تسهیلات مسکن به نخبگان برشمرد و اظهار داشت: متاسفانه باتوجه به مشکلات پیش روی این عزیزان، یکی از عوامل نارضایتی در جامعه هدف، تسهیلات مسکن می باشد. عمده این نارضایتی ها ناشی از شرایط سختگیرانه برخی بانکها است که از آن جمله می توان به مواردی همچون عدم اعطای تسهیلات، درخواست فیش حقوقی به مبلغ چندین برابر قسط ماهیانه، لزوم خرید خانه به ارزش بالاتر از ۷ میلیارد تومان، داشتن گردش حساب بالا در بانک و... اشاره نمود.

درخواست های غیرمنطقی برخی بانکها از متقاضیان


سلیمانی در ادامه اضافه کرد: البته تعدادی از شرایط همانند داشتن فیش حقوقی معادل اقساط ماهیانه وام کاملا منطقی است، اما درخواست هایی همچون فیش حقوقی با مبلغ بسیار بالاتر از اقساط و یا ملکی به ارزش چندین برابر وام دریافتی منطقی نیست که عملاً به مفهوم عدم پرداخت تسهیلات است.

معاون توسعه بنیاد ملی نخبگان در ادامه با اشاره به اینکه شرایط بانکها با یکدیگر متفاوت می باشد، اظهار داشت: این عدم هماهنگی موجب می شود متقاضیان به علت شرایط سختگیرانه تعدادی از بانک ها، فقط مایل به استفاده از تسهیلات یک بانک باشند و تمامی فشار مالی به یک بانک وارد می شود. بدین سبب لازم است برای ایجاد وحدت رویه، تدابیری اندیشیده شود.

توصیه مهم به متقاضیان دریافت وام مسکن نخبگان برای پیش گیری از مشکلات احتمالی


سلیمانی در ادامه با تأکید بر این که لازم است برای پیش گیری از مشکلات احتمالی، نخبگان متقاضی دریافت وام قبل از مبادرت به عقد مبایعه نامه و خرید ملک از شرایط بانکها اطلاع کافی داشته باشند، اظهار داشت: سقف وام مسکن نخبگان دو میلیارد تومان است که در بهترین حالت اقساطی نزدیک به ۴۰ میلیون تومان خواهد داشت، بدین جهت سفارش بنیاد ملی نخبگان به متقاضیان درخواست این است که میزان رقم تقاضای خودرا متناسب با حقوق دریافتی در نظر بگیرند و همین طور قبل از مبادرت به خرید ملک از شرایط بانکها بطور کامل باخبر شوند، چونکه بانکها برمبنای ضوابط خود عمل می کنند و این شرایط ممکنست با شرایط مطلوب و متناسب متقاضی متفاوت باشد.

در این جلسه، نمایندگان بانکهای عامل نیز به بیان نکات خود پرداختند و اظهار کردند: هم اکنون بانکها به علت کمبود نقدینگی با ناترازی و یا تراز منفی مواجهند که این امر سبب شده در بعضی موارد یا امکان پرداخت تسهیلات مسکن به نخبگان را نداشته باشند و یا در صورت پرداخت نیز شرایط خاص خودرا که توسط هیئت مدیره به شعب ابلاغ می شود، اعمال کنند.

کمبود منابع و ناترازی


در ادامه بیان شد: کمبود منابع قابل اختصاص حتی سبب بسته شدن روند اعطای تسهیلات تکلیفی نیز شده است. به عنوان مثال برخی بانکها به علت کمبود منابع و ناترازی، قادر به پرداخت تسهیلات دو میلیارد تومانی مسکن نیستند و در کوشش برای رفع اشکال هستند، ولی باتوجه به منابع و مصارف، رفع مشکلات چندان ساده نیز نخواهد بود. از طرفی دیگر مبلغ دو میلیارد تومانی تسهیلات مسکن نخبگان معادل حدوداً ۷ فقره تسهیلات خرد بانکی است که با پرداخت آن، عملاً امکان پرداخت وام خرد به ۷ نفر دیگر از مشتریان بانک از بین می رود که شرایط نامناسبی را به وجود می آورد.

در ادامه با اشاره به این که بانکها به علت محدودیت منابع مجبور هستند از میان مشتریان خرد و مشتریان اعتباری، مشتریانی را در اولویت قرار دهند که سالهاست نزد بانک حساب دارند و بانک از بازپرداخت اقساط تسهیلات آنان مطمئن است (مشتریان اعتباری) افزوده شد: بنیاد ملی نخبگان نیز می تواند برای منابع در اختیار خود نسبت به انعقاد تفاهم نامه با بانک ها اقدام و منابع خودرا در بین آنها توزیع کند و این کار تاثیر به سزایی در ایجاد مطلوبیت برای بانکها برای اعطای تسهیلات خواهد داشت.

ضوابط و شرایط اعطای تسهیلات در قالب یک دستورالعمل واحد از طرف بانک مرکزی به بانکها ابلاغ شود


نمایندگان بانکهای عامل در این جلسه بجای خالی نمایندگان بانک مرکزی اشاره و بیان کردند: چنانچه بانک مرکزی تسهیلات مسکن نخبگان را خارج از رشد ترازنامه بانک در نظر بگیرد، بانکها بهتر می توانند خدمات عرضه کنند. برای وحدت رویه بین بانکها نیز لازم است ضوابط و شرایط اعطای تسهیلات در قالب یک دستورالعمل واحد از طرف بانک مرکزی به بانکها ابلاغ شود.

به نقل از بنیاد ملی نخبگان، در این جلسه قرار شد بنیاد ملی نخبگان با مکاتبه با بانک مرکزی مواردی را درخواست کند که همچون آن می توان به مستثنی شدن تسهیلات ساخت/ خرید/ودیعه مسکن نخبگان از رشد ترازنامه بانک ها، در نظر گرفتن مشمولان این تسهیلات به عنوان اقشار خاص، تسهیل شرایط اعطای تسهیلات همچون فیش حقوقی، ارزش ملک تضامین لازم و غیره و ابلاغ آن در قالب دستورالعمل یکسان به کلیه بانکهای عامل بمنظور ایجاد وحدت رویه در بانکها اشاره نمود.



1403/05/31
09:29:10
5.0 / 5
195
تگهای خبر: تسهیلات , خدمات , دستگاه , صادرات
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۸ بعلاوه ۵
لینک دوستان راستابلاگ