بسته اخبار علم و فناوری،

از درمان سرطان مغز با ویروس آبله تا کشف نخستین درمان دیابت

از درمان سرطان مغز با ویروس آبله تا کشف نخستین درمان دیابت

به گزارش راستابلاگ، دنیای علم و فناوری در روز دوشنبه، هفتم خرداد شاهد رخدادهای جالبی بود که این گزارش به اختصار به آنها پرداخته است.


به گزارش راستابلاگ به نقل از ایسنا، علم و فناوری ایران و جهان امروز با اخبار گوناگونی همراه بود.
درمان سرطان مغز با ویروس آبله
نتایج تحقیقات تعدادی از محققان یکی از شرکت های دانش بنیان نشان میدهد ویروس ضعیف شده آبله افق های روشنی را در درمان سرطان مغز نمایان کرده است. روشی موسوم به ویروس درمانی انکولیتیک (oncolytic virotherapy) افق های جدیدی را برای درمان سرطان مغز برای محققان به وجود آورده است؛ چون که ویروس های انکولیتیک (Oncolytic viruses) روش جدید درمانی برای سرطان را نشان می دهند.
آیا هوش مصنوعی آماده در اختیار گرفتن حوزه پزشکی است؟
هوش مصنوعی هنوز در مراحل ابتدایی خود است، اما بعضی از الگوریتم ها هم اکنون هم تراز با پروتکلهای استاندارد مراقبتی توسعه یافته توسط انسان برای مدیریت بیماری و گاهی هم بهتر از آنها عمل می کنند. هوش مصنوعی خویش را با عملکرد انسان در کارایی و دقت طبقه بندی سرطان پوست و در روش های تشخیصی تصویربرداری پزشکی مطابقت داده است. با این وجود، ضعف این یافته ها اینست که اغلب این مدلها به صورت گذشته نگر آزمایش شده اند و فاقد مطالعات پزشکی کنترل شده تصادفی هستند.
ساخت وسایل نقلیه نظامی بدون راننده
شرکت تولیدی ادفنس(Adefense) با یک توسعه دهنده فناوری خودران مستقر در کالیفرنیا برای ساخت وسایل نقلیه نظامی خودران شریک شده است. شرکت های تکسترون سیستمز(Textron Systems) و کودیاک روبوتیکس(Kodiak Robotics) همکاری خویش را برای ساخت وسایل نقلیه زمینی نظامی که به صورت خاص برای انجام عملیات های بدون راننده ساخته می شوند، اعلام نمودند.
افزایش ۱.۸ برابری نرخ بازگشت محققان مقیم خارج به کشور/فروش ۵۳۰ همتی فناوری در سال قبل
معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رئیس جمهور با اعلان اینکه آیت الله رئیسی به همه وزرا تاکید می کرد که حتی اگر نخبگان حوزه های شما با دولت موافق و همراه نیستند، نظرات آنها دریافت و از آنها استفاده شود، اظهار داشت: این رویکرد باعث شد که سال ۱۴۰۲ نسبت به سال ۱۴۰۱، همکاری هایمان با ایرانیان مقیم خارج از کشور، ۳ برابر شود و همینطور بازگشت نخبگان از ۲۰۰ دانشگاه‌ رتر دنیا به کشور، ۱.۸ برابر ارتقاء یافته است.
پایان جدال ماده تاریک و تونل زنی کوانتومی!
نظریه رایج ماده تاریک می گوید این ماده از ذراتی تشکیل شده است که نسبت به همه ذرات شناخته شده در مدل استاندارد فیزیک بسیار سبک تر هستند. باآنکه این فرضیه به توضیح پدیده هایی مانند هاله های ماده تاریک در اطراف کهکشان ها کمک می نماید، اما یک نقص کشنده دارد که ناشی از اثرات احتمالی و کوانتومی، بخصوص مفهوم «تونل زنی کوانتومی» است. تعاملات کوچک بین ذرات ماده تاریک ممکنست اختلافاتی را که مابین نظریات و مشاهدات نجومی پیرامون مفهوم تونل زنی کوانتومی وجود دارند، برطرف کنند.
امکان ساخت ایموجی با هوش مصنوعی در iOS 18
کاربران آیفون ممکنست در سیستم عامل iOS 18 بتوانند ایموجی های تولید شده توسط هوش مصنوعی و سفارشی سازی برنامه ها را بیش از همیشه دریافت نمایند. همینطور ممکنست خلاصه های هوشمندی برای اعلان ها و صفحات وب به همراه داشته باشد. ایموجی های تولید شده با هوش مصنوعی همچون خصوصیت های جدیدی هستند که اپل در ماه آتی در کنفرانس جهانی توسعه دهندگان(WWDC) به نمایش می گذارد.
حسگر تشخیص آنفلوآنزا بر بالین ساخته شد
بتازگی نانوحسگری از نقاط کوانتومی تولید شده که می تواند ویروس آنفلوآنزا را شناسایی کند. در مقاله ای که اخیراً در مجله Chemosensors انتشار یافته است، محققان یک روش تشخیص ویروس آنفلوآنزا B (IBV) را با بهره گیری از نقاط کوانتومی ZnIn۲S۴ تقویت شده با نقره عرضه کردند. این ساختار به صورت کره های نانوکامپوزیتی در آمده است.
برنامه ای برای افزایش مقیاس کسب وکارها در حوزه فناوری نانو
برنامه آکام یکی از برنامه های جدید ستاد نانو است که در امتداد افزایش مقیاس کسب و کارهای حوزه فناوری نانو برگزار می گردد و متقاضیان تا ۲۰ خرداد مهلت دارند در این رویداد شرکت نمایند. آیکن و ستاد توسعه فناوری نانو برنامه «آکام» را برای افزایش مقیاس کسب وکارها در حوزه فناوری نانو اجرا خواهند کرد. این برنامه بستری برای تحقق رشد فروش، تسهیل و تسریع فرایند صنعتی سازی و افزایش مقیاس کسب وکارهای حوزه فناوری نانو را فراهم می آورد.
چرا تصویر شفق قطبی در صفحه موبایل زیباتر است؟
دوربین های تلفن های همراه هوشمند در سالهای اخیر به صورت قابل توجهی بهبود یافته اند. عکاسی محاسباتی و هوش مصنوعی به این دستگاهها اجازه می دهد تا تصاویر خیره کننده ای ثبت کنند که می توانند از آن چه با چشم غیرمسلح می بینیم پیشی بگیرند. تصاویر شفق شمالی یا شفق قطبی نمونه ای بارز از این مساله است.
اولین پیاده راه با بهره گیری از «بتن تفاله قهوه» ساخته شد
برای نخستین بار در جهان محققانی که از تفاله های قهوه برای ساخت بتن ۳۰ درصد قویتر از بتن معمولی استفاده کردند، مواد خلاقانه خویش را با ساخت پیاده روها مورد آزمایش قرار دادند تا ببینند وقتی در معرض پیاده روی قرار می گیرد، چگونه کار می کند.
هواپیمای فضایی چین یک شیء مرموز را در مدار زمین رها کرد
یک شیء ناشناخته که توسط هواپیمای فضایی چین به مدار راه یافته، می تواند یک زیرماهواره یا سخت افزار ناخواسته باشد که قبل از خروج هواپیما از مدار و بازگشت آن به زمین رها شده است.
شناسایی آنومالی های ۷ عنصر در پهنه مهاباد-تکاب
سرپرست زمین شناسی و اکتشافات معدنی ارومیه از پایان بلوک طرح تحول زمین شناسی و اکتشاف استان آذربایجان غربی در تیر ماه سال جاری اطلاع داد و اظهار داشت: تابحال موفق به شناسایی آنومالی های مس، طلا، سرب و روی، آهن، بوکسیت و باریت در پهنه مهاباد-تکاب شده ایم.
یک روکش آخرالزمانی برای سایبرتراک ساخته شد
یک شرکت پیشگام به نام میشن دارکنس(Mission Darkness)، محصولاتی را معرفی کرده است که می توانند از تجهیزات در مقابل بلایا محافظت کنند و بتازگی از یک چادر محافظ به نام CYBERCYLENT رونمایی کرده است که در مقابل حمله های الکترومغناطیسی از وسایل نقلیه ای مانند خودرو سایبرتراک تسلا محافظت می کند. پوشش محافظ برای سایر وسایل نقلیه مشابه هم کاربرد دارد، اما باتوجه به محبوبیت سایبرتراک، شرکت Mission Darkness آنرا روکش رستاخیز برای این وسیله نقلیه آخرالزمانی می نامد.
چینی ها دیابت را درمان کردند
بنظر می رسد نخستین درمان دیابت نوع ۲ در جهان با روش سلول درمانی در چین محقق شده است که طی آن مردی ۵۹ ساله که به مدت ۲۵ سال مبتلا به دیابت نوع ۲ و متحمل عوارض شدید این بیماری بود، حالا از شر آن رها شده است.




منبع:

1403/03/08
13:37:16
5.0 / 5
425
تگهای خبر: دانشگاه‌ , دستگاه , رونمایی , سخت افزار
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۴