گزارش راستابلاگ؛

آلودگی خاک در کمین مازندران

آلودگی خاک در کمین مازندران

به گزارش راستابلاگ، باآنکه تا به امروز آلودگی خاک مازندران به حد بحرانی نرسیده اما اگر از انتشار منابع آلودگی جلوگیری نشود بی گمان تجمع غلظت عناصر سنگین سبب آلودگی خاک استان می شود.



خبرگزاری مهر، گروه استان ها - رضا شریعتی: بالغ بر ۹۰ درصد مواد غذایی انسان از خاک بوده و خاک و آب نعمتی در دستان انسان است که باید به درستی از آن بهره برد با این وجود گفته می شود خیلی از استان ها در خطر آلودگی خاک هستند.
آلودگی خاک خطرناک تر از آلودگی هوا است و باعث از میان رفتن پوشش گیاهی می شود. استان مازندران، در قسمت محافظت از محیط زیست، با وجود دفع غیربهداشتی زباله ها در تمامی شهرها، فاضلاب های خانگی روستایی و گاهی شهری؛ در حاشیه منازل مسکونی، به سبب نبود سیستم مناسب فاضلاب و بالا بودن سطح آب های زیر زمینی و هم در محافظت از محیط زیست طبیعی با دفع غیراستاندارد فاضلاب های صنعتی، آلودگی رودخانه ها، دریا و تخریب جنگل و مرتع با مشکلات عدیده ای مواجه می باشد.
مازندران حدود سه میلیون نفر جمعیت دارد و سالانه میلیونها نفر به مازندران سفر می کنند و بدون شک این چند میلیون نفر، زباله های بسیاری تولید و در محیط زیست رها می سازند و این زباله ها یکی از مهم ترین مسائل عامل آلودگی خاک در کشور می باشند.
آلودگی آب و خاک نگران کننده است
مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران در گفت و گو با خبرنگار مهر با اعلان اینکه اعتبارات لازم باید تحت نظارت سازمان مدیریت و برنامه ریزی تخصیص یابد تا اطلس آلودگی خاک ها تهیه و تکمیل شود، اظهار داشت: بخشی از آلودگی خاک منشأ انسانی و قسمتی دیگر منشأ طبیعی دارد، برخی از حوزه های آبخیز عناصر و رسوبات زمین شناسی دارد که می تواند منشأ آلودگی باشد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران افزود: همینطور فعالیتهای انسانی و آلایندگی صنایع، آلودگی های میکروبی و فاضلاب ها و سموم زیادی که استفاده می شود از دیگر منشأ آلودگی ها هستند.
کاویان با اعلان اینکه آلودگی آب و خاک نگران کننده است، افزود: در این سال ها به آلودگی آب توجه شده اما باید به آلودگی خاک هم توجه کرد.
وی اضافه کرد: آلودگی آب با جایگزین کردن منابع آبی جدید برطرف شده و کم هزینه تر است اما وقتی وارد خاک شود پاکسازی مشکل خواهد بود.
این مسؤول با تکیه بر این که باید وضعیت آلودگی خاک را بشناسیم تا انواع آلاینده ها و عناصر در مناطق شناسایی شوند، اضافه کرد: در بعضی مناطق باید محدودیت ایجاد نماییم بخشی از وظیفه ما در چارچوب قانون حفاظت خاک اینست که برای صنایع و واحدهای تولیدی که آلودگی ایجاد می کنند محاسبات جرایم خاک انجام و جرایم زیست محیطی در نظر گرفته می شود.
معادن یکی از عوامل آلودگی خاک مازندران
رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی استان مازندران در گفتگو با خبرنگار مهر با اعلان اینکه دو نوع آلودگی در خاک ناشی از فلزات سنگین یا مواد آلی وجود دارد، اظهار داشت: ما باید ببینیم چه نوع آلودگی است بسته به نوع آلودگی ها صدمه ها متفاوت می باشد.
مجتبی محمودی با اعلان اینکه امکان دارد آلودگی ناشی از مواد معدنی و فلزات سنگین باشد، اظهار نمود: اگر منشأ آلودگی خاک کارخانه و معادن باشد اصلاح و بهبودش سخت بوده و هزینه پالایش زیاد و ناممکن می شود.


این خاک شناس با اعلان اینکه اگر آلودگی ناشی از مواد آلی (سموم) باشد به مرور زمان، آلودگی از راه تاثیر میکروب خاک و تحت تاثیر تجزیه شیمیایی از بین می رود، افزود: در استان خیلی درگیر این موارد نیستیم و آلودگی ها در ارتباط با معادن است.
فرسایش سبب جابه جایی خاک حاصل خیز می شود
رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی استان مازندران با اعلان اینکه بحث دیگری که وجود دارد فرسایش خاک است که دو اثر داخلی و خارجی دارد، اظهار داشت: اثر داخلی اینست که خاک ضعیف شده و حاصلخیزی را از دست می دهد.
وی در مورد اثر خارجی فرسایش خاک اظهار داشت: اثر خارجی این مساله بیرون از منطقه است که سبب گل آلود شدن آب رودخانه ها و پر شدن مخازن سدها می شود.
محمودی با اعلان اینکه خاکی که فرسایش پیدا کرده و توسط روان آب ها به سمت سدها و آب بندان ها می رود هزینه سنگینی دارد، افزود: این روان آب های حاوی خاک و فرسایش سبب کاهش نفوذ پذیری خاک می شود.
خاک های آلوده در کدام نقطه متمرکز شده است؟
حنیف رضا گلزار کارشناس ارشد خاک و آب در گفتگو با خبرنگار مهر با اعلان اینکه این طور نمی توانیم بگوییم که کجای مازندران گرفتار آلودگی خاک بیشتر و کجا دارای آلودگی کمتر است، اظهار داشت: دلیل آن اینست که مطالعاتی انجام نشده که مشخص نماید پراکنش آلودگی های مازندران چطور است؛ در ابتدا باید آلودگی را تعریف نماییم.
وی با اعلان اینکه باید مشخص شود چه نوع آلودگی را در نظر داریم، اظهار داشت: این مطالعات در هیچ کجا انجام نشده و محدود به مازندران نیست.
این فعال محیط زیستی با اعلان اینکه در استانهای شمالی مشکلی که با آن روبرو می باشیم در دو بخش تعریف می شود آلودگی های ناشی از نهاده های کشاورزی، پسماند، آفت کش و سموم و دیگری منابع آب، شامل آب های سطحی و غیره که ناشی از دفع غیر استاندارد پسماند است، افزود: کشاورزی امروزه بدون استفاده از سموم کشاورزی و آفت کش ها غیر قابل تصور است منتهی مساله در مورد کود و نوع کود و زمان و مقداری که استفاده می شود و نحوه مصرف است که می تواند مؤثر باشد.
نفوذ کودهایی با طعم سرطان در خاک
وی افزود: متأسفانه چون بخش عمده ای از مواد کودی هم در کشور و هم در استان مازندران بدون ارزیابی لازم استفاده می شود و گرفتار بد مصرفی هستیم (یعنی چون مصرف کود بر اساس تشخیص خود کشاورز و در نهایت فروشنده به انجام می رسد و کارشناسان خبره تغذیه گیاه و حاصلخیزی خاک نقش ندارند) ازاین رو بخش عمده مواد کودی که در استان مصرف می شود نامتوازن است.
وی اضافه کرد: زمانیکه کود بیشتری توسط کشاورزان مصرف شود اساسا باید منتظر آلودگی های خاکی هم باشیم چون تمامی عناصر خاک تحت تاثیر این کودها قرار می گیرند.
گلزار اظهار داشت: از بین کودهای شیمیایی کود اوره که پر مصرف ترین کود شیمیایی در قسمت کشاورزی استان بوده و کودهای فسفاته مخصوصاً سوپر فسفات ۳ که تأمین کننده فسفر است بیشترین ضریب آلایندگی را دارند به این علت که کود اوره تأمین کننده نیتروژن است حلالیت بالایی در آب دارد و وقتی استفاده می شود هرکجا آب حرکت می کند این آلایندگی را با خودش می برد.
وی اظهار داشت: اگر این کود مخلوط با خاک به رودخانه، تالاب و آب های زیر زمینی نفوذ کند، ازت یا نیتروژن مازاد را با خودش جابه جا می کند که مهم ترین عامل ایجاد کننده سرطان بخصوص سرطان دستگاه گوارش و معده است.


این فعال زیست محیطی خاطرنشان کرد: در مورد کودهای فسفاته باید گفت وقتی به همراه ذرات خاک طی فرآیند فرسایش آبی، هنگامی که وارد تالاب و مردآب ها شوند پدیده شکوفایی ایجاد می شود که سبب کاهش اکسیژن در آب و تبعات ناشی از آن خواهد شد.
این کارشناس ارشد خاک و آب اظهار داشت: در مورد سموم هم همچنین است و اگر بر اساس درست استفاده نشود هم آلایندگی در آب هم در خاک و هم اثر باقیمانده در محصولات کشاورزی دارد.
۶۲ درصد زباله مازندران در جنگل دپو می شود
وی اضافه کرد: در قسمت نهاده ها در زمینه طبیعی همینطور آلودگی کودها و سموم را نداریم اما عامل دیگری چون زباله یا پسماند را داریم.
گلزار اشاره کرد: بخش عمده ای از زباله ساخته شده در استانهای شمالی به سبب عدم وجود ساختار استاندارد برای از بین بردن آن چالش های زیست محیطی فراوانی برای این کمربند سبز بوجود آورده و خواهد نمود.
وی با اعلان اینکه بیشتر از ۶۴ درصد زباله شهرها در جنگلها، ۲۶ درصد در کرانه رودخانه ها و ۱۰ درصد در مراتع بالا دست دپو می شود، اضافه کرد: وقتی بارندگی اتفاق می افتد شیرابه یا پساب تولید می کند و حجم زیادی آلایندگی دارد.
آلودگی سبب بی کیفیت شدن خاک منطقه می شود و این بی کیفیتی سبب خواهد شد که دیگر برای کشاورزی مناسب نباشد. اگر گیاهی در خاک آلوده کشت شود، عناصر آلوده کننده در تمامی اندام های گیاهی پخش و به انسان و حیوان منتقل خواهد شد.
اگرچه تا به امروز آلودگی خاک مازندران به حد بحرانی نرسیده اما اگر از انتشار منابع آلودگی جلوگیری نشود بی گمان تجمع غلظت عناصر سنگین سبب آلودگی خاک استان می شود.


منبع:

1403/03/07
10:51:44
5.0 / 5
392
تگهای خبر: دستگاه , سازمان , سفر , سیستم
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۳ بعلاوه ۳
لینک دوستان راستابلاگ