گفت وگو با لاله اسكندری
برای این سریال کشته داده ایم بیشتر قدرش را بدانید!
به گزارش راستابلاگ، لاله اسکندری که نقش بی بی کتایون را در سریال «آتش و باد» ایفا کرده است، می گوید این نخستین بار بوده که نقش یک زن غیرشهری را بازی کرده است. او مهم ترین چالش این نقش را نداشتن لهجه و پذیرش از جانب مخاطب می داند و با یادآوری درگذشت یکی از بازیگران آن حین ساخت، اعتقاد دارد که قدر این سریال بیشتر باید دانسته شود.
لاله اسکندری - بازیگر - نسبت به زمان پخش و نداشتن تبلیغات لازم برای «آتش و باد» گله دارد و می گوید: انگار تلویزیون حتی برای محصول خودش هم که سال ها برایش زحمت کشیده احترام قائل نیست که نخواست کارمان دیده شود.
اسکندری که این شب ها با پخش سریال مورد اشاره از شبکه سه سیما در قاب تلویزیون حضور دارد، در گفت وگویی که با ایسنا، علاوه بر گله از نحوه پخش و تبلیغات سریال، در رابطه با نقش متفاوتش در این مجموعه تاریخی، دشواری های ساخت سریال و جذابیت «آتش و باد» برای مخاطبان خاصش صحبت کرد.
این بازیگر ابتدا صحبتش را با تغییر نام سریال در آخرین لحظات نزدیک به پخش شروع کرد و اظهار داشت: تغییر نام در آخرین لحظه اتفاق خوبی نبود، چون ذهنیت مخاطب را به هم می ریخت. از سال ۹۸ که تولید پروژه با نام «جشن سربرون» شروع شد، تا سال ۱۴۰۱ با همین نام معرفی شده بود ولی متاسفانه مدیران به ناگهان تصمیم به تغییر نام گرفتند. از طرفی هم واقعاً این مجموعه مناسبتی نبود و با ماه رمضان و نوروز تقارنی نداشت. تولیدات تلویزیون طی این چند سال و خصوصاً حالا کم شده و بنابراین این مجموعه را برای پخش نوروزی قرار دادند. نکته دیگر این که باز هم به ناگهان پخش سریال را از نوروز به ۲۶ اسفند ماه ۱۴۰۱ موکول کردند و واقعا جای تعجب داشت.
انتظارمان از تلویزیون حمایت بود
اسکندری در عین حال نسبت به تبلیغات کم سریال «آتش و باد» انتقاد نمود و افزود: تبلیغات خیلی محدود و تغییر باردیگر تایمی، صدمه زیادی به کار زد. واقعاً آدم فکر می کند شاید خود تلویزیون هم علاقه ای به دیده شدن این مجموعه ندارد وگرنه برای مجموعه ای که سال ها برایش زحمت کشیده این طور رفتار نمی نماید. ما در یک دهه گذشته تولید چندانی در حوزه تاریخی نداشتیم و انتظارمان از تلویزیون اینست که حداقل حمایت بیشتری از این سریال بعنوان یک سریال تاریخی پرزحمت می کرد اما متاسفانه تلویزیون در روزگاری که رقابت سفت و سختی با شبکه نمایش خانگی دارد و ما هم اکنون پلت فرم هایی داریم که طی هشت سال قبل تولیدات پربیننده ای داشتند، به جای این که بر طبق این رقابت سیاست هایش را تغییر بدهد، روز به روز نسبت به گذشته بیشتر گرفتار اشتباه می شود.
وی اظهار داشت: به شخصه بعنوان یک هنرمند از میزان تبلیغات سریال بسیار ناراضی ام. حتی خود مطبوعات هم برای سریال ما کاری نکردند؛ در حالیکه برای سریال های دیگر که نام نمی برم آنقدر تبلیغ می کنند که حساب و کتاب ندارد. به نظرم ضعف از خود تلویزیون است و شاید نمی خواهد این سریال دیده شود.
آقای مبارکه جانش را برای سریالی داد که...
بازیگر سریال «آتش و باد» خطاب به مدیران تلویزیون خاطرنشان کرد: نمی دانم دوستان سیاستشان چیست. اگر مقرر است شما (مدیران تلویزیون) رقابت سالمی با پلت فرم ها داشته باشید، این راهش نیست. حتی محصولی که خودتان تولید کردید و برایش زحمت کشیدید این اتفاق برایش افتاد. درگذشت آقای مبارکه به تنهایی در این پروژه اتفاق کمی نبود. ایشان یکی از پیشکسوتان هنر مملکت ما بود که به خاطر این مجموعه از دستش دادیم. در شرایطی که کرونا شدید شده بود و هر بار که ما به پشت صحنه می رفتیم ممکن بود واقعاً دیگر برگشتی نباشد، این سریال تولید شد ولی هم اکنون که به پخشش رسیده آنقدر بی تفاوت، بی نظم و بدون تبلیغات به آنتن رفت که عجیب است.
وی همینطور تصریح کرد: هم اکنون عصر تبلیغات است و به جهت اینکه یک کاری دیده شود احتیاج به تبلیغات دارد. نمی دانم بر مبنای چه تصمیمی این کار انجام شد. همزمان با سریال «آتش و باد» چند مجموعه خوب از شبکه نمایش خانگی درحال پخش است و حقیقت اینست که این اثر در مدیوم خودش کار قابل قبول و معتبری است و پشت آن فکر وجود دارد؛ چون تاریخی را به تصویر می کشد و بخشی از جامعه و اقوام ایرانی را معرفی می کند که شاید واقعاً به کلی فراموش سپرده شده اند؛ البته ناگفته نماند شاید تماشاگر نسل جوان از دیدن چنین کارهایی استقبال نکند اما به هر حال کار ما مخاطب خاص دارد.
بی بی کتایون از نگاه لاله اسکندری
بازیگر کاراکتر بی بی کتایون سپس به نقشش در سریال «آتش و باد» اشاره نمود و توضیح داد: نقش بی بی کتایون همان زن قدرتمند ایرانی است که ما حتی در داستان های کهنمان هم می بینیم. نقشی که در ارتباط با دوره قاجار است و بیشتر از ۱۰۰ سال از داستان ما می گذرد و خود این اتفاق نشان داده است شاید در خانواده هایمان چنین نقشی را داشته باشیم. در شخصیت بی بی کتایون آن چیزی که برایم جذاب بود و فیلمنامه را می خواندم خصوصیت های کتایون بود. من خودم بعنوان یک بازیگر اصولاً همیشه تلاش کردم در طول این سال ها نقش هایی را بپذیرم که تاثیرگذاری داشته باشند، در خاطره ها بمانند و با پایانش تماشاچی نقش بازیگر را فراموش نکند. به نظرم کتایون خصوصیت هایی دارد که حتی می بینیم بیشتر از بهادر خان بسیاری از اتفاقات را می بیند، تشخیص می دهد و راهنمایی می کند. حتی زمانی هم که همسرش به صحبت هایش گوش نمی دهد می بینیم که نتایج خوبی هم برایش ندارد.
این بازیگر در عین حال اشاره کرد: «آتش و باد» این پتانسیل را دارد که ماندگار شود. البته بعنوان یک بازیگر خیلی به ریتم کار معتقدم و به نظرم باید کمی ریتم سریال تندتر می شد ولی فارغ از آن، باز هم پتانسیل ماندگار شدن را دارد اگر در شرایط مناسب تری پخش می شد یا با تبلیغات بهتری روی آنتن می رفت.
اسکندری خاطرنشان کرد: «آتش و باد» ۵۸ قسمت است و فکر می کنم تا به هم اکنون بیشتر از بیست و پنج قسمت به روی آنتن رفته و یک سوم آن به پایان رسیده است. هرچه جلوتر می رویم جذابیت بیشتری پیدا می کند و فکر می کنم در این زمان بیننده اش را پیدا کرده است؛ بخصوص پس از ایام نوروز که تعطیلات به پایان رسیده است.
دشواری های کرونایی و عشق به مردم کشور
بازیگر سریال های «مشق عشق»، «در چشم باد»، «سال های برف و بنفشه»، «خاک سرخ»، «بی قرار» و «دولت مخفی» در ادامه صحبت هایش به نگاه مردم نسبت به هنرمندان و سینما و تلویزیون در شرایط فعلی اشاره نمود و اظهار داشت: همه ما هنرمندان برای مردم کار می نماییم. اگر پست آخر مرا بخوانید می بینید که نوشتم هنرمند متعلق به مردم است و برای مردمش تا پای جان می ایستد، کما این که واقعا آقای مبارکه به خاطر کار و برای مردم جانش را از دست داد. تلخ تر از آن، اینست که جلسه ی آخرِ حضور آقای مبارکه در سریالمان بود که این صورت گرفت و ایشان به کرونا مبتلا شدند. من خودم هم در آن دوران مبتلا شدم و یادم می آید از انجمن بازیگران خواهش کردم و گفتم ما چند آدم دیگر باید از دست بدهیم؟! از آنها خواهش کردم که وزارت بهداشت اعلام نماید به پروژه ها که کار را تعطیل کنند تا اوضاع فروکش کند و آمار پایین بیاید چون تهیه کننده ها نمی پذیرفتند. جوابی که یکی از مدیران به من داد خیلی جالب بود و این بود که «مردم در ایام قرنطینه به سرگرمی نیاز دارند و تولیدات نمایشی نباید متوقف شود». این صحبت ها را زدم که بگویم همه ما وارد جنگ می شویم، با سختی کار می نماییم و برای مردم کشورمان جان می دهیم.
اسکندری پیرو همین بحث تصریح کرد: برخی نسبت به تلویزیون گارد گرفته اند. یعنی اگر همین سریال ما از پلت فرم ها پخش می شد، چه بسا از استقبال بهتری برخوردار می شد و مردم اصلاً به آن گارد نداشتند. برخی افراد که به من می رسند، با تعجب می پرسند شما هم مگر با تلویزیون کار می کنید؟ این در حالیست که من سال هاست با تلویزیون کار می کنم و بار اولم نیست. تلویزیون همان تلویزیونی است که زمانی بیننده بالایی داشته و متاسفانه سیاست های غلط خودش آنرا به این مرحله رسانده است که خیلی از آن فاصله گرفته اند.
تلویزیون به جای پیشرفت یکسان سازی می کند
این بازیگر سپس با انتقاد از نظارت ساترا بر پروژه های شبکه نمایش خانگی، به صحبتش این گونه افزود: کار رقابت به جایی رسید که آمدند ساترا را ایجاد کردند؛ به جای این که خودشان را به یک رقابت نزدیک تری ببرند گفتند آنها هم باید بیایند زیر چتر ما و از ما تبعیت کنند. تلویزیون باید تولیداتش را صدمه شناسی کند که چرا با ریزش مخاطب روبرو شده است اما تلویزیون به جای صدمه شناسی می خواهد همه را زیر چتر خودش بگیرد و با استانداردهای خودش تولید نماید.
وی خاطرنشان کرد: جالب است که مدیران می گویند سریال «آتش و باد» کار خوبی شده، همه راضی اند، پس این چه شرایط پخشی است که برایش گذاشته اید؟ اگر خوب است و فکر می کنید می تواند با یک کار دیگر تاریخی در پلت فرم رقابت کند، بعنوان مثال با «جیران» پس چرا قوانینش را رعایت نمی کنید و خودتان به کارتان صدمه می زنید. حتی تایمی که خودتان هم تعیین کرده اید احترامی برایش قائل نیستید و بارها آنرا تغییر داده اید. ما دو سال از زندگی و عمرمان را برای این پروژه گذاشته ایم. متاسفانه یکی از خصوصیت های مدیران ما اینست قدر داشته هایشان را نمی دانند.
اسکندری در عین حال به بازخوردهای سریال «آتش و باد» اشاره نمود و اظهار داشت: خوشبختانه ما تا هم اکنون بازخوردهای خوبی از سریالمان گرفته ایم. کار ما عامه پسند نیست که بگوییم همه دوست داشته باشند. «آتش و باد» یک کار سنگین تاریخی است که مخاطب خاص دارد ولی تصور من اینست اگر بیننده خودش را پیدا کند تا پایان، کار را دنبال می کنند. من نخستین بارم بود که در چارچوب غیرشهری ایفای نقش داشتم. همیشه شخصیت هایم در کارهای تاریخی، شهری و به روز بود اما این دفعه در نقش یک خانم عشایری که متعلق به ۱۰۰ سال پیش بود ظاهر شدم و خیلی برایم سخت بود. نگران بودم تماشاگر مرا بپذیرد و این پذیرش خیلی برایم مهم بود که خوشبختانه بازخوردش خوب بود.
چالش های بی بی کتی
وی در پاسخ به این که نقش بی بی کتایون برایتان چالش هم داشت؟ اشاره کرد: بزرگترین چالش در اجرای نقش بود؛ چون باید طوری بازی می کردم که بیننده مرا باور کند. پذیرش من بعنوان یک زن قدیمی با آن خصوصیت ها این که تصنعی نشوم و بازی ام به دل مخاطب بنشیند و به نقش بیاید خیلی برایم مهم بود. تجربه ای که در «سرزمین کهن» داشتیم و سرنوشتی که برای سریال به وجود آمد، ناخودآگاه آتش و باد را به این سمت برد که اصلاً قوم یا ایل خاصی را معرفی نکنیم و کار لهجه نداشته باشد. این اتفاقات خیلی کار ما را سخت تر می کرد چون لهجه خیلی وقت ها کمک می نماید ولی ما این را هم نداشتیم. علاوه بر این که کار در شرایط بسیار سختی ساخته شد. ما دو سال عمرمان را در جاده های شمال در کوه ها گذاشتیم. از ۵۰ درجه بالای صفر کار کردیم تا منفی ۲۰ درجه. در برف، سرما و گرما. عوامل پشت صحنه واقعا روزهای سختی را گذراندند.
لاله اسکندری در انتها صحبت هایش در رابطه با پیشنهادهای جدیدش برای کار تلویزیون اعلام نمود: خرداد ماه ۱۴۰۱ با آقای محمود معظمی سریال «محرمانه» را داشتم که در رابطه با کروناست. تصویربرداری کار تمام شده و بخش خارج از کشورش باقی مانده است که فکر می کنم بزودی صورت گیرد. کارهای دیگری هم پیشنهاد شده ولی فعلا نپذیرفتم و ترجیح دادم نتایج کارهایی را که کردم ببینم تا ببینیم شرایط در آینده چه می شود. سال قبل سال سختی بود. ان شاءالله که سال جدید برای همه نوید اتفاقات خوب باشد و مردم حالشان خوب باشد.
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب